In ons vorige blog lieten we een aantal interessante resultaten zien uit ons onderzoek naar een continue verbetercultuur binnen ruim 90 organisaties (we vroegen medewerkers en managers naar o.a. motivatie, respect, vertrouwen en ontwikkeling). Opvallend waren bijvoorbeeld de verschillen tussen profit en non-profit organisaties.
Anders dan je in eerste instantie misschien zou denken, bleken medewerkers binnen non-profit organisaties minder betrokken dan binnen profit organisaties. Ook was er minder respect en vertrouwen bij de organisaties zonder winstoogmerk.
Daarnaast viel op dat medewerkers en masse aangaven niet gemotiveerd te worden door het management. Ook ontdekten we dat managers zelf zaken een stuk rooskleuriger zien dan niet-leidinggevenden.
Ze zijn bijvoorbeeld beter op de hoogte van visie en strategie (waarschijnlijk omdat ze nauwer betrokken zijn bij de ontwikkeling ervan), ze zijn positiever over de verbetercultuur in hun organisatie en ze vinden dat er meer onderling vertrouwen en wederzijds respect is dan niet-leidinggevenden.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend
Managers lijken dus niet objectief te zijn, gekleurd te kijken naar bovenstaande onderwerpen en zijn misschien wel te positief gestemd over hun eigen invloed op het creëren van een verbetercultuur en een gevoel van vertrouwen. Dit riekt natuurlijk nogal naar de aloude reclameslogan “wij van WC-eend, adviseren WC-eend”.
En dat terwijl het model van zelforganisatie, waarbij de rol van leidinggevenden als een bepalende en sterk sturende factor wordt geminimaliseerd, steeds meer terrein wint. Een model dat ook nog eens heel goed past binnen een organisatie met een continue verbetercultuur. Want hoe meer vertrouwen en respect, hoe makkelijker zelfsturing wordt (en hoe minder behoefte aan sturende managers).
Een continue verbetercultuur en zelfsturing, de perfecte match
Binnen een zelfsturende organisatie is leiderschap gebaseerd op onderling vertrouwen en de invloed die iemand krijgt door zijn of haar bijdrage, niet door de functie die iemand heeft. Medewerkers toetsen hun eigen bijdrage en bespreken hun inzet en resultaten met collega’s. Wie de leiding heeft wisselt vaak per taak of vraagstuk en is gebaseerd op de waarde die iemand aan een taak of proces toevoegt.
Vertrouwen is hierbij het toverwoord. De ruimte die mensen krijgen om leiding te geven is afhankelijk van het vertrouwen dat de medewerkers elkaar geven. Vertrouwen krijgen is leiderschap nemen. Als managers niet meer motiveren (zoals veel respondenten uit ons onderzoek aangeven) dan is zelfsturing wellicht een nieuwe afslag op weg naar meer gemotiveerde en betrokken medewerkers.
Ben jij benieuwd of de managers binnen jouw organisatie nog wel motiveren? Of jij motiveert als manager? Wil je op weg naar zelfsturing? Wil je weten of er een verbetercultuur binnen jouw organisatie heerst? We brengen het snel en praktisch voor je in kaart. Vraag gerust meer informatie via info@bbkwadraat.nl