Misschien ken je het nog wel: ‘Wie van de Drie?’, dat tv-programma waarin de enige echte bakker / clown / hartchirurg ontmaskerd moet worden door een panel. Wie wist echt hoe je een ander om de tuin leidt? En wie deed alsof? Stel nou dat we de échte opdrachtgever binnen een organisatieadviestraject moeten ontmaskeren? Is dat dan wel diegene die zich opdrachtgever noemt en formeel een handtekening onder al het papierwerk zet? Of ligt dat misschien toch anders?
Van papierwerk naar plezierwerk
Iedere basiscursus projectmanagement pepert de deelnemers in hoe belangrijk duidelijkheid over opdrachtgeverschap is. En ook komen er steeds meer formaliteiten kijken bij inhuurcontracten, inclusief een uitgebreide opdrachtomschrijving. Vaak levert het tot stand komen van het formele contract nou niet het meeste werkplezier op. Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. Hier begint namelijk de feitelijke opdracht al. En niks mooiers dan starten voor een opdrachtgever, toch? Of is de opdrachtgever eigenlijk de opdrachtgever niet?
De breedte en de diepte in
Als organisatieadviseur of HR-adviseur kijk je zo breed mogelijk. Niet alleen naar een afdeling, maar naar de complete organisatie. En vervolgens weer naar de interactie van die organisatie met de buitenwereld. Naast breed, kijk je ook diep. Je richt je niet alleen op wat zichtbaar is, maar ook op onderliggende patronen en overtuigingen.
Door vanuit zo’n breed perspectief te kijken, kom je er regelmatig achter dat de kunst van een goed advies ‘m zit in het blootleggen van onderliggende patronen. En dan vooral niet voor je opdrachtgever. Sterker nog: de verdieping zorgt ervoor dat het opdrachtgeverschap eigenlijk veel meer opschuift naar de organisatie c.q. ‘het systeem’ op zichzelf.
Ontmasker de echte opdrachtgever
Door een bril op te zetten waarmee je het systeem als opdrachtgever ziet, kunnen op zich al vernieuwende inzichten ontstaan. Die gaan vaak een stuk verder dan de korte termijn. Ook kunnen ze voor veel meer verbinding zorgen binnen de organisatie dan de letterlijke opdracht die aan het begin van het project op papier is gezet.
Dit wakkert het heilige vuurtje weer aan en levert de adviseur werkplezier op. Want verder kunnen en willen kijken dan de neus lang levert toch het betere advieswerk op? Ontmaskeren dus, die échte opdrachtgever!