BoerCroon failliet. Wie volgt?
Is de uiterste houdbaarheidsdatum van het consultancy-vak verstreken?
Begin oktober ging er een schok door de advieswereld: het roemruchte bureau BoerCroen had geheel onverwacht faillissement aangevraagd. Na iets verder te hebben gekeken dan de dramatische headlines, bleek het allemaal wat minder schokkend te zijn: het bedrijf blijft bestaan en gaat verder als interim-managementbureau.
Conjunctureel of structureel?
Betekent het failliet van het fameuze bureau dat er gewoon sprake is van conjuncturele problemen en dat er in de kosten gesneden moest worden? Lag het misschien aan de organisatie zelf? Of is er echt structureel minder vraag naar consultants en zijn consultancy-opdrachten geen lucratieve business meer?
Over de organisatie zelf kunnen we kort zijn. Natuurlijk gingen er in de wandelgangen de gebruikelijke geruchten over dienstverlening en salesbenadering. Maar dat soort geluiden horen we over wel meer organisaties. En vaak is er ook nog eens een groot eigenbelang bij het verspreiden van dergelijke verhalen. Niet iets om verder lang bij stil te blijven staan dus.
En eigenlijk kunnen we conjuncturele problematiek ook buiten beschouwing laten. Die is namelijk van alle tijden en niet alleen van nu. Luxeproducten (want dat is toch wat advieswerk is) vinden altijd gretig aftrek tijdens hoogtijdagen en lopen wat minder snel als het allemaal wat minder gaat. Maar om nou meteen een hele bedrijfstak weg te bezuinigen, nee.
Koude kunstjes
Als we ons oor te luisteren leggen bij insiders uit de consultancywereld blijkt er structureel toch echt wel minder behoefte te zijn aan bepaalde consultancy-producten. Neem bijvoorbeeld advisering over nieuwe managementhypes en rekenkundige methodes om productiviteit inzichtelijk te maken en te verhogen.
Deels komt dit door de opkomst van internet en social media en een nieuwe generatie medewerkers met een steeds hoger opleidingsniveau. Deze medewerkers zijn handig met digitale media en hebben snel een aantal kunstjes onder de knie die voorbehouden waren aan consultants.
Een flitsende Powerpoint/Prezi presentatie geven, ingewikkelde excelsheets in elkaar draaien of teksten van managementgoeroes citeren tijdens langdurige verandertrajecten; bedrijven hebben er geen externe consultants meer voor nodig.
Nu is het moment
Heeft de consultant zijn beste tijd gehad? Wij denken van niet. Sterker nog, nu is het moment voor vernieuwende bureaus om op te staan. Bureaus die hun vakkennis en consultancydiensten echt laten aansluiten op de praktische behoefte van organisaties. Bureaus die de organisatie zelf aan de slag laten gaan en heldere producten aanbieden met een kop en een staart (met maatwerk ertussenin) én een transparante prijs.
Voldoende bestaansrecht dus voor consultants die zich richten op kennisoverdracht en ervoor zorgen dat de organisatie na hun komst zelfstandig verder kan. Die de organisatie op het betreffende onderwerp echt self supporting maken. Want dan is de externe inhuur de investering dubbel en dwars waard.