Werkoverleg voor de vorm, medewerker-tevredenheidsonderzoeken waar niets mee gedaan wordt, beoordelingen die niet leiden tot beter functioneren, ingewikkelde cao-teksten…
Allemaal HRM processen die op geen enkele manier bijdragen aan de dienstverlening voor de interne en externe klant. Sterker nog, ze zijn contraproductief.
Als HRM afdeling kun je een belangrijke rol spelen bij het invoeren en tot bloei brengen van lean werken. Maar dan moet je wel bij jezelf beginnen. Want met een biertje in je hand vertellen dat alcohol slecht voor je is, komt niet echt geloofwaardig over. Dus laat los wat weinig of niets voor klanten toevoegt, geef het goede voorbeeld en zet jezelf als afdeling op de kaart.
De winst: tevreden klanten en duidelijkheid over de toegevoegde waarde van HRM.
Tien tips voor managers en afdelingen
HR-manager word lean!
1.Ga op zoek naar HRM processen die te weinig of niets toevoegen, of zelfs contraproductief werken. Schaf ze af of pas ze aan.
2. Stel niet uit wat je vandaag kunt doen. Doen is het nieuwe denken.
3. Vraag door, stel de vragen achter de vraag. Zoek uit waar echt behoefte aan is.
4. Stel jezelf continu de vraag of je met de juiste dingen bezig (heeft wat ik doe toegevoegde waarde?).
5. Neem de tijd om te inventariseren wat beter kan. Ga bijvoorbeeld eens op stap met sales of analyseer de klantvragen die bij de klantenservice binnenkomen.
HR-afdeling word lean!
1. Toets alle HR-werkprocessen op echte toegevoegde waarde.
2. Richt alle overleggen lean in.
3. Schaf overbodige werkoverleggen af.
4. Sta open voor feedback van interne klanten en leveranciers over verbetermogelijkheden. Doe wat met de feedback.
5. Inspireer managers en medewerkers voor het continu verbeterprincipe.