BBKwadraat partner en recruitment-specialist Robin Overweel over AH als IT-werkgever
“Wij zijn een IT-bedrijf dat ook supermarkt-diensten verkoopt”, zo wilde Robin Overweel Albert Heijn eigenlijk neerzetten toen hij aan zijn recruitmentklus begon bij de grootgrutter. Dat bleek net een stapje te ver, maar in alle andere opzichten neemt AH haar IT-werkgeverschap erg serieus. En met succes.
Niet alleen de online supermarkt is IT
“Bij de combi AH en IT denkt iedereen direct aan online supermarkt AH.NL, maar weinig mensen weten dat ook in de fysieke supermarkt echt alles wat je tegenkomt met IT te maken heeft. Zijn bijvoorbeeld de bananen op, dan komt dat in 9 van de 10 gevallen door een IT-probleem.
Best gek dus, dat AH IT geen eigen recruitment en employer branding heeft, terwijl er voor de fysieke supermarkten geoliede employer branding programma’s lopen. IT voor het hoofdkantoor was tot voor kort een ondergeschoven kindje. Vacatures belandden vanuit de business op het bureau van HR die het uitbesteedde aan externe IT-leveranciers.”
Omdat dat extern uitbesteden veel te kostbaar werd en er ruim 150 IT-vacatures aan zaten te komen, lag er een uitdagende klus voor Robin en zijn collega’s Kay Goedhardt en Niels Volmer. Maar het feit dat er totaal geen recruitment of employer branding voor deze doelgroep was leverde ook voordelen op: “we hadden echt vrij spel en hebben IT intern weer helemaal teruggepakt.”
Vanuit het niets naar derde beste IT-werkgever van Nederland
“Ook employer branding hebben we erbij gepakt. Samen met cabaretier Klaas van der Eerden hebben we een serie Youtube-filmpjes ontwikkeld die we via social media verspreiden. De naamsbekendheid van AH-IT was minimaal, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Tot nu toe hebben we al zo’n 75 vacatures ingevuld zonder externe hulp.”
“We werven o.a. IT-architecten, Service Managers, Business Managers, Projectmanagers en Java en Oracle Developers. Wat we in al deze professionals zoeken is niet zozeer een WO of een HBO opleiding, maar het kunnen denken buiten je vakgebied. We zoeken mensen die flexibel zijn, die mee willen ontwikkelen met het bedrijf en voor wie agile development en stakeholdermanagement geen abracadabra is.
Ook zijn we op zoek naar IT-leidinggevenden. We willen niet gestuurd worden door externe IT-leveranciers en we hebben ook de IT leiders van de toekomst in eigen huis nodig. Ooit was IT alleen ondersteunend, maar dat is echt niet voldoende meer. Er moet voortdurend vooruit gedacht worden. ‘Hoe blijf je de concurrentie voor?’ is niet alleen een marketing-, maar ook een IT-vraag.
Met eigen talentvolle IT’ers gaat Albert Heijn op zoek naar innovatie en is het bedrijf beter voorbereid op de toekomst. De naamsbekend van AH IT was minimaal, maar inmiddels is Albert Heijn vanuit het niks binnengekomen op nummer drie in de top 10 van beste IT-werkgevers van Nederland. Klaar voor de toekomst aan de ene kant, maar aan de andere kant ook nog steeds gewoon echt een retailer die leeft bij de waan van de dag.”