Onze ervaringen met het zakelijk inzetten van social media
Social media. De één krijgt er rillingen van, de ander krijgt er geen genoeg van. Nog steeds zijn er veel bedrijven die het zakelijk inzetten van social media voor zich uit schuiven omdat ze denken dat het teveel tijd kost of omdat ze er een negatief beeld van hebben: “Wat interesseert het mij nou dat iemand een broodje kaas zit te eten.”
Zonde, want er wordt heel veel interessante informatie op social media gedeeld. Gebruik je de juiste tools en heb je een goed plan, dan kost het je helemaal niet zoveel tijd. Je zult verbaasd staan van wat het je bedrijf kan opleveren (uiteindelijk zelfs tijd!).
Laat jezelf zien
Social media is de plek bij uitstek waar je op een laagdrempelige manier kunt laten zien waar een bedrijf voor staat, hoe actief je bent en welke kennis je in huis hebt. Je communiceert er makkelijk met je klanten, kunt snel vragen beantwoorden en zelfs klanten om input vragen. Door waardevolle en leuke informatie te delen verbind je je met je klanten en blijf je voortdurend top of mind.
Onze ervaringen
Wij zijn al weer enige tijd actief op social media en hebben er zelfs iemand voor aangetrokken om het een extra boost te geven. We delen graag met je wat we onderweg zoal hebben ervaren.
In de eerste plaats is het belangrijk om niet zomaar lukraak te beginnen met berichten plaatsen, maar eerst goed na te denken over een strategie. Wat wil je vertellen, aan wie wil je dat vertellen, hoe wil je communiceren en wat wil je bereiken? En ook niet onbelangrijk: wie gaat de social media kanalen bewaken?
In 7 stappen naar een social media strategie
Wij vonden het boekje ‘Sociale Media Strategie in 60 minuten’ van Jarno Duursma een handig hulpmiddel bij het maken van een social media plan. Hij onderscheidt in een strategie de volgende 7 stappen:
1. Start met sociale research (om te kijken wat er al over je bedrijf gezegd wordt en wat je concurrenten op social media doen)
2. Bepaal je doelen
3. Bepaal je doelgroep
4. Bedenk aantrekkelijke en waardevolle content
5. Uitvoer: pas op voor struikelblokken (gebrek aan overzicht en content)
6. Organiseer je interne beleid
7. Meten, beheren en leren
Creëer betrokkenheid en kies je kanalen
Samen met collega’s (ook de personen die niet met social media mee aan de slag gaan) nadenken over de strategie levert niet alleen goede inhoud op, maar creëert ook betrokkenheid bij het plan. Inhoud is trouwens niet het enige waar je goed over moet nadenken. Bedenk ook op welke plek je die inhoud kwijt wilt. Niet alle social media kanalen zijn geschikt voor ieder bedrijf en iedere boodschap. Wij hebben na wat trial en error Facebook verlaten en zijn verdergegaan met Twitter en LinkedIn.
Op Twitter posten we korte, snelle berichten en leuke nieuwtjes, soms met een link naar interessante langere artikelen. Dat kan meerdere keren per dag. Op LinkedIn houden we het zakelijker. We posten er onze vacatures, geven waardevolle tips en delen onze kennis.
Wat levert het op?
Ons geëxperimenteer heeft ons al het één en ander opgeleverd. Zo kregen we aanvragen voor offertes via Twitter, groeide ons netwerk en voerden we interessante discussies op LinkedIn. Ook vulden we verschillende vacatures in met behulp van social media. Zo zie je, koude acquisitie is op den duur wellicht zelfs overbodig als je investeert in social media!
Social media is leuk en levert zeker wat op, maar je moet er wel echt tijd en mankracht in willen investeren. En net zo belangrijk: je moet oprecht de interactie willen aangaan: reageren op vragen, waardevolle kennis delen en misschien zelfs wel co-creëren. Een persoon die op feestje alleen maar over zichzelf praat, wekt immers ook voornamelijk irritaties op.
Dit blog is geschreven door Emma Kranendonk, onze social media stagiaire.