strategische personeelsplanning

Het HR-thema dat bovenaan ieder nieuwjaarslijstje zou moeten staan

Een nieuw jaar betekent lijstjes. Lijstjes met wat je allemaal wel of misschien juist niet meer gaat doen. En natuurlijk lijstjes met voorspellingen, trends en thema’s. Ook binnen HR-land zien we ze overal. Het verbaast vast niemand dat recruitment, personeelstekorten, vergrijzing en robotisering hoog in de noteringen staan.

Maar gek genoeg zien we nou net dat ene thema – dat volgens ons elk jaar op nummer 1 zou moeten staan – niet in heel hoog in de lijstjes terugkomen. We hebben het over Strategische Personeelsplanning. Doe je het goed, dan is SPP namelijk de paraplu waar je bijna alle HR-thema’s onder kunt hangen.

 

Als je met 1 thema actief aan de slag gaat, doe het dan met SPP

Volgens het HR-Trendonderzoek van ADP, Berenschot en Performa HR staan Duurzame Inzetbaarheid, Employer Branding en Opleidingsbeleid op respectievelijk nummer 1, 2 en 3 in de HR-agenda voor 2018. Laten we die thema’s eens door een SPP-bril bekijken:

Duurzame inzetbaarheid

Met duurzame inzetbaarheid wordt het gezond, ontwikkeld en werkend houden van het personeel bedoeld. Door de groeiende vergrijzing klimt dit HR-thema naar een steeds hogere plek op het prioriteitenlijstje. Begrijpelijk, maar het is natuurlijk niet alleen relevant voor oudere medewerkers.

Ben je als organisatie actief bezig met SPP en kijk je minimaal 5 tot 10 jaar vooruit (een voorwaarde voor goed SPP-beleid, vinden wij) dan weet je natuurlijk continu wie je precies in huis hebt en wat iedereen kan en wil. Je bent voorbereid op pensionering, sterker nog: je werkt al een tijdje nauw samen met de personen die met pensioen gaan aan opvolging, want zij kennen het vak, weten welke ontwikkelingen eraan zitten komen en wie je daar voor nodig hebt. En wellicht kennen ze hun eigen opvolger wel.

Employer Branding

Met aantrekken van de arbeidsmarkt, wordt het vinden van goed personeel steeds moeilijker. Logisch dus dat je je organisatie goed op de kaart wilt zetten. Doe je aan Strategische Personeelsplanning, waarbij iedere medewerker écht centraal staat, dan heb je de beste employer branding al in huis: tevreden medewerkers.

Goede SPP betekent namelijk van iedere medewerker weten wat of zij kan (niet alleen van de talenten) en vervolgens inzetten op capaciteiten. Mensen die goed op hun plek zitten en hun talent kunnen benutten en ontwikkelen werken met meer plezier. Dat plezier stralen ze uit, ook naar de buitenwereld. Ze verkopen de organisatie van nature, zelfs op een verjaardagsfeestje.

Opleidingsbeleid

Opleidingsbeleid hangt sterk samen met het thema Duurzame Inzetbaarheid. Niet verwonderlijk dus, die derde plek. Maar doe je aan SPP, dan doe je automatisch ook aan gedegen opleidingsbeleid. Want strategisch plannen, betekent strategisch opleiden.

Ontwikkelen is veel meer dan budget vrijmaken voor trainingen en opleidingen. Het is weten welke transities het werkveld doormaakt, precies weten welk potentieel in welke werknemer woont en hoe daar het meeste uitgehaald kan worden (nu en in de toekomst). Met behulp van SPP vorm je de juiste mensen op het juiste moment met de juiste vaardigheden.

 

SPP, op nummer 1 in 2018

Onze conclusie is duidelijk: zet SPP niet alleen in 2018 bovenaan het HR-lijstje, maar doe dat ieder jaar opnieuw. Het is de paraplu waar bijna alles onder hangt en iets waar je continu aan zou moeten werken. Voorwaarde is volgens ons wel dat je het lean en mean doet. Natuurlijk is strategisch denken vanuit de business belangrijk, maar stel daarbij wel aandacht voor de individuele medewerker centraal.

SPP is zoveel meer dan een pure blauwdruk van een organisatie. Het is écht weten wie je in huis hebt en wat hij of zij kan (en minder goed kan). Speel in op capaciteiten in plaats van functies en verdiep je in iedere afzonderlijke medewerker. Ga de dialoog aan met de werkvloer en zoek niet alleen naar de juiste mensen buiten de organisatie, maar vorm ook de juiste mensen binnen de organisatie.

Denk in kennis en innovatie die je nodig hebt om als organisatie te floreren. Denk in kwaliteiten en talenten. Focus minder op vaste functies met in steen gebeitelde functieomschrijvingen en meer op interessante takenpakketten die passen bij de ontwikkeling van de medewerker en de markt. Zo werken mensen met meer plezier.

Bijkomend voordeel: inzetten op capaciteiten betekent niet alleen werken met plezier, maar ook sneller en efficiënter werken. Zo heb je misschien al die talenten waar je naarstig naar op zoek bent niet eens nodig.

 

Meer lezen over onze visie op SPP? Download ons gratis whitepaper

Benieuwd hoe we kunnen helpen met lean SPP? Neem vrijblijvend contact op via info@bbkwadraat.nl

Scroll naar boven