pinterest recruitment

Pinterest als recruitmenttool

Pinterest, de meeste mensen kennen het als dat leuke-plaatjesprikbord waar ze inspiratie opdoen voor een nieuwe bank of een appeltaart. En dat is het natuurlijk ook. Maar naast Linkedin, Twitter en Facebook, wordt Pinterest ook steeds vaker ingezet als recruitmenttool. Want waarom geen inspiratie opdoen voor een nieuwe laptoptas én een nieuwe werkgever? Maar hoe doe je dat, recruiten op een inspiratieprikbord en wie bereik je daar eigenlijk? We laten ons licht er graag over schijnen en geven concrete tips.

Pinterest, de cijfers

Uit het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek blijkt dat Nederland begin 2017 zo’n 2.7 miljoen Pinterestgebruikers kende, waarvan 381.000 gebruikers dagelijks de site bezochten. En de aantallen stijgen gestaag door, ieder jaar rond de 25%. Het grootste gedeelte van de Nederlandse pinners is tussen 20 en 39 jaar (25%), dat is ongeveer gelijk aan het aantal Twitteraars in die leeftijdsgroep. Ander interessant detail is dat pinners echte doorklikkers zijn. Vanaf Pinterest wordt zelfs veel vaker doorgeklikt naar een bedrijfswebsite dan vanaf Twitter of zelfs Facebook.

De Pinterest doelgroep: vrouw, creatief, freelance

Zo’n 80% van de pinners is vrouw (de mannen zijn echter in opkomst). Ook vind je er veel creatieven zoals fotografen, mensen uit de mode-industrie, ontwerpers, webdesigners, reclameprofessionals en architecten. Maar met de groei van Pinterest wordt ook het publiek steeds gemêleerder. Dus ook een zorginstelling is er bijvoorbeeld prima op haar plek (een jonge vrouwelijk doelgroep is volop aanwezig!).
Hieronder een mooi voorbeeld van het combineren van de interesse van de bezoeker (interieurbeeld) met een prikkelende zorgvacature:

recruitment pinterest

Maak volop gebruik van beeld

Bij het plaatsen van een vacature op Pinterest is het zaak om in beeld te denken in plaats van woorden. Natuurlijk kun je kiezen voor een doorsnee vacatureomschrijving zoals onderstaande

recruitment pinterest

Maar juist een vacature omgezet naar een opvallend beeldverhaal is op Pinterest op zijn plek. Hier zijn het niet de woorden die met elkaar concurreren, maar mooie beelden. Het is dus het overwegen waard om je vacature te vertalen naar een aantrekkelijke infographic. Het grote voordeel daarvan is dat alle medewerkers het beeldverhaal ook via andere social media kanalen kunnen delen.

recruitment pinterest

Naast het pinnen van de vacature zelf, kun je ook aantrekkelijk beeld inzetten dat een relatie heeft met de baan. Pin een fraaie laptoptas of een stijlvolle werkoutfit en leidt bezoekers zo naar je vacature: op zoek naar inspiratie voor een laptoptas, uitgekomen bij een nieuwe baan! Computergigant Dell heeft een zeer uitgebreid Pinterstboard waar veel aandacht wordt besteed aan work/life balance met een duidelijk vrouwelijk tintje.

Promoot bedrijfscultuur en –waarden op Pinterest

Veel organisaties beperken zich vaak tot een doorlink naar een vacaturebeschrijving op hun eigen website vanaf een gepinde vacature, maar Pinterest leent zich bij uitstek om een compleet vacaturebord of zelfs een bedrijfsbord in te richten. In plaats van alleen de woorden ‘een informele werksfeer’, kun je die sfeer nu gewoon laten zien op je bord.

Beperk een vacaturebord dus niet tot alleen tot een paar plaatjes over de functie, maar laat beelden zien van de werkvloer, van collega’s, van projecten, van klanten, van het koffietentje in de straat, etc. Gebruik niet alleen foto’s, maar pin multimedia (dus ook video). Of volg het verrassende voorbeeld van het Amerikaanse reclamebureau Work Club.

Ben je een kleinere organisatie en heb je maar enkele vacatures, richt dan per vacature een pinboard in. Zo kun heel specifiek communiceren. Link eventueel door naar andere social media kanalen zoals LinkedIn, je maakt de ‘buzz’ op Pinterest en vervolgt de ‘conversatie’ op LinkedIn.

Ontwikkel je tot Pinterestpionier

Hoe uitgebreid je Pinterest ook wilt gaan inzetten, een ding is zeker: het gras is nog niet voor je voeten weggemaaid en je valt zeker op. Pinterest wordt nog niet overspoeld door vacatures en bedrijven zijn nog niet massaal aanwezig. Zeker als je op zoek bent naar een jonge, vrouwelijke doelgroep is aanwezig zijn op Pinterest het uitproberen waard. Al was het alleen maar door een mooie laptoptas te ‘re-pinnen’ en die door te laten linken naar je eigen website.

Wij zijn inmiddels ook druk aan het Pinterest-pionieren en gaan binnenkort testen met vacatures.

 

Ondersteuning nodig bij recruitment? Meer weten over onze persoonlijke recruitmentaanpak en uitgebreide recruitmentdiensten? Neem gerust contact op voor meer informatie via info@bbkwadraat.nl.

Scroll naar boven