op weg naar zelfsturing

Zelfsturing, hoe kom je er en wat levert het op?

Zelfsturing, wat levert het op?

Een zelfsturende organisatie is een middel om efficiënter te kunnen werken. Makkelijk gezegd natuurlijk maar waar uit zich dat in?

Zelfsturende teams denken, voelen en leven: klant. Ze halen de klant letterlijk binnen. Er is meer tijd om met de klant mee te denken en er is minder politiek. Wat ten goede komt aan concentratie en focus op het doel. Binnen de organisatie krijgt iedereen meer verantwoordelijkheid en heeft iedereen direct klantcontact. Het gevoel van toegevoegde waarde stijgt, wat resulteert in meer bevlogenheid en meer energie.

Zoals zoveel veranderingen, is de weg naar een zelfsturende organisatie ‘a bumpy road’. Afscheid nemen van gebaande paden geeft soms frustraties, stress en pijn. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, het blijft tenslotte een proces met leermomenten en die zijn juist cruciaal. Het adviserend platform (voorheen de directie, zie ook ons vorige blog) kan dan zijn toegevoegde waarde tonen en als motivator dienen.

Het is mooi als het uiteindelijk doel van zelfsturing gehaald wordt maar dit zal niet voor elke organisatie haalbaar zijn. Simpelweg omdat niet iedere organisatie en elk mens hiervoor geschikt is. Dan is het hoogst haalbare het beste voor die organisatie. Het mag, het hoeft niet.

Vooral bij jonge bedrijven (IT) is een zelfsturende organisatie een succesvolle bedrijfsvorm. Er zijn nog geen vastgeroeste patronen en er is nauwelijks een historie. Bij grote traditionele bedrijven is dit vaak niet het geval en deze moeten dan ook meer geduld hebben.

Stap voor stap naar zelfsturing

Organisaties die gaan voor zelfsturing, adviseren we om niet bang te zijn voor eventuele chaos, om niet in te grijpen als zaken dreigen te ontsporen. De route is een organisch proces en juist door chaos vormt zich een zelfsturende organisatie. De eindfase bereik je alleen maar stap voor stap, misschien zelfs door een paar stappen terug te doen.

Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe bijvoorbeeld het aannemen van personeel stap voor stap (en niet van de ene dag op de andere) zonder manager gedaan kan worden.

model voor zelfsturing

Ook stap voor stap naar zelfsturing? Neem gerust contact met ons op via info@bbkwadraat.nl
Mee blijven lezen? Abonneer je op onze nieuwsbrief of volg ons op Twitter of Linkedin.

Scroll naar boven